FANDOM

Click-bait

A Clickbait a kattintásvadász internetes reklámipar atomfegyvere.

Az emberi kíváncsiságot kihasználva figyelemfelkeltő címekkel veszik rá a felhasználókat a link megnyitására. A megnyíló oldalon félrevezető (vagy értelmetlen) tartalom, és a körülötte hemzsegő reklám fogad.

4 fura módszer, hogy megváltozzon az életed

Önuralom: az első lépés, hogy a határtalan tartalomfogyasztást tudatosan korlátozni kell. Látom az érdekes címet, de nem kattintok rá, mert okosabb vagyok, mintsem bedőljek neki.

Forráskritika: a clickbaitre specializálódó oldalakat fel lehet ismerni a címük alapján is. Ha a megosztásban látom, hogy a tartalom valamelyik ismert, vagy legalábbis gyanús című oldalról, Kontributor jellegű blogról származik, eleve elkerülöm, nem kattintok.

Tartalomtiltás: a fészbúkon lehetőség van rá, hogy a nem tetsző bejegyzéseket elrejtsem. Ezzel a saját valóságbuborékomat falazom tovább, de ha már így van, miért ne kerüljenek kívülre ezek a megtévesztő tartalmak? A posztok elrejtésével a hasonló clickbaitek is ritkulni fognak az üzenőfalon. Esetleg notórius ismerősöktől is meg lehet közben szabadulni.

Ismeretterjesztés: az elszántabbak az ismerőseik körében is terjeszthetik ezt a tudást. Ők nem a tünetet kezelik elrejtéssel, hanem a kiváltó okot, a megosztó embereket. Ennek a módszernek egyelőre kicsi a hatásfoka, de életképes.

Torgyán József kedvenc Clickb...

Bulvár? Információs szemét. Híres nevekkel hitelesebbnek tűnik minden információ. De ez csak pszichológiai trükk. Kiváló eszköz ez híres emberek lejáratására, velük kapcsolatos tévinformációk terjesztésére. Számos híres színész halálhírét terjesztették többször is, politikai kampányoknak "ágyaztak meg" az emberek fejében.

Sokkoló! Clickbaitet olvasott, de ami ezután történt, arra senki sem számított...

Még Te sem. Az üzenőfalát ellepték a hasonló cikkek, fekélyes lyukakat martak a barátságaiba. Kóros tévképzeteket okoztak, amikkel nevetségessé tette magát az emberek előtt. Egy képzelt világba került, ahonnan nem tudott kiszabadulni. Profiladatait öntudatlanul is megadta a megosztást kérő oldalaknak, akik visszaéltek ezzel az információval.

Melyik igaz rád? Most megtudhatod!

A fészbúkon tömegével találunk személyiség "teszteket", amelyek pár random kérdés után kidobják, hogy melyik Disney hercegnő vagy, hány évesnek tűnsz a profilképed alapján és hogy titokban melyik ismerősöd szerelmes beléd. Számos weboldal specializálódott ezekre a kíváncsiságon lovagoló kvízekre. Hozzáférést kapnak az adatainkhoz, az ismerőseink adataihoz, de kit érdekel mindez, amikor kíváncsi vagyok a válaszra?

Az egyik magyar vonatkozású kvízzel kapcsolatban derült ki, hogy az indiánneves kvíz egy ékszerbolt reklámkampányát szolgálta: a kvízt kitöltők adatlapjáról megkapták az email címeket, amire aztán mentek a reklámleveleik.

..